Å lære notelesing gjennom noteskriving


Hvordan lærer barn å lese musikk?

De fleste instrumentalundervisningsopplegg fokuserer på å lære elevene å lese noter – altså å tolke symboler på et noteark og spille dem på instrumentet. Men hva skjer hvis barna også får skrive musikk? Kan det å notere egne melodier og rytmer hjelpe dem å forstå musikalsk notasjon bedre?

Dette spørsmålet står sentralt i en studie av Katarzyna Julia Leikvoll, publisert i Cogent Arts & Humanities i 2025: How the use of music writing can enhance the understanding of a musical notation system among instrumental pupils. Studien undersøker hvordan skriving kan påvirke forståelsen av musikalsk notasjon blant nybegynnerelever.

Leikvoll tar utgangspunkt i forskning som viser at lesing og skriving i språk henger tett sammen. I grunnskolen heter det «lese- og skriveopplæring». Barn som skriver mye, blir ofte bedre til å lese – og omvendt. Men i musikkopplæring har man tradisjonelt lagt mest vekt på notelesing, mens skriving har fått lite oppmerksomhet.

Studien bygger på ideen om at musikk og språk har mange likheter: begge er syntaktiske systemer med regler, grammatikk og struktur. Derfor kan det være nyttig å se på hvordan notelesing og noteskriving påvirker hverandre – akkurat som man gjør i språkforskning.

Studien ble gjennomført ved en kulturskole, med 2 lærere og 18 elever i alderen 8–11 år. De spilte piano eller messinginstrumenter, og hadde lært å spille imellom ett til fire år.

Elevene ble delt inn i grupper og deltok i et fire ukers lang eksperiment, der de fikk undervisning i å skrive musikk. De skrev ned enkeltnoter, kjente melodier, rytmer og egne komposisjoner. Før og etter eksperimentet ble elevene intervjuet og testet i sin forståelse av grunnleggende musikalsk notasjon.

Før eksperimentet kunne de fleste elevene gjenkjenne noter på et ark, men ikke skrive dem ned korrekt. Mange visste ikke hvordan man plasserer noter på linjene, hva taktstreker betyr, eller hvordan man skriver enkle rytmer, som begynnelsen til «Bæ bæ, lille lam».

Etter eksperimentet viste elevene bedre forståelse av musikalsk notasjon. De kunne plassere noter riktig på notelinjene, skrive rytmer mer presist, og forklare symboler som taktstreker og taktart. Flere elever sa at de nå forsto hvordan notene hang sammen, og at det var lettere å lese musikk etter å ha jobbet med noteskriving.

Lærerne rapporterte også at de fikk nye innsikter i elevenes forståelse. Ved å se hvordan barna skrev musikk, oppdaget de hvilke konsepter elevene faktisk hadde forstått – og hvilke som fortsatt var uklare.

Barna likte å komponere egne melodier, og noen ønsket å spille dem på neste konsert. Men selve skrivingen var utfordrende. Flere sa at det var vanskelig å tegne notene riktig, og at det var kjedelig å sitte stille og skrive lenge. De yngste elevene slet mest med finmotorikken, og lærerne påpekte at store noteark med god plass mellom linjene kunne hjelpe. Likevel var det tydelig at mange elever opplevde mestring og glede ved å lage og skrive sin egen musikk.

Lærerne var positive til prosjektet og sa at det ga dem nye verktøy i undervisningen. De oppdaget at noteskriving kan være en effektiv måte å:

  • Kartlegge elevenes forståelse
  • Øke motivasjonen
  • Skape variasjon i undervisningen
  • Utvikle elevenes kreative ferdigheter

Studien viser at noteskriving kan være en verdifull del av instrumentalundervisning – ikke bare for komponister, men for alle elever.

Leikvoll argumenterer for at musikkpedagoger bør inkludere skriving som en naturlig del av undervisningen, på lik linje med lesing, lytting og spilling. Studien peker også på behovet for mer kunnskap om sammenhengen mellom notelesing og -skriving, og hvordan disse ferdighetene styrker hverandre.