Fagfellevurderte publikasjoner i tidsskrifter og antologier
Blix, H. S. (2025) (in print). Elevmedvirkning i praksisveiledning. Et dialogisk perspektiv på tilbakemeldingsprosesser – en pilotstudie. I H. S. Blix, B. A. Haugseth & K. Junttila (Red.), Vurderingsformer og tilbakemelding i kunstfaglig utdanning. Cappelen Damm Akademisk.
Blix, H. S. & Haugseth, B. A. (2025) (in print). Læringsfremmende vurderingsformer i musikklærerutdanning. I H. S. Blix, B. A. Haugseth & K. Junttila (Red.), MusPed:Research: Vol. X Vurderingsformer og tilbakemelding i kunstfaglig utdanning. Cappelen Damm Akademisk.
Blix, H. S., Haugseth, B. A. & Junttila, K. (2025) (in print). Vurderingsformer og tilbakemelding i kunstfaglig utdanning – en introduksjon. I H. S. Blix, B. A. Haugseth & K. Junttila (Red.), MusPed:Research: Vol. X Vurderingsformer og tilbakemelding i kunstfaglig utdanning. Cappelen Damm Akademisk.
Blix, H. S. (2023). «No Delay? Om å undervise på avstand med minimal forsinkelse. I O. B. Øien, S. S. Kolaas, M. F. Duch & E. Anglo (Red.), MusPed:Research: Vol. 6. Explorative Perspectives in Music and Education (Kap. 6, s. 117–144). Cappelen Damm Akademisk.
Blix, H.S. & Vestad, I. L. (2022). Noe om kjønn, musikk og uroen som handlingsrom. I Isaksen, B. & Eriksen, A. (Red.) Kunsten å være urolig. Universitetsforlaget.
Mittner, L., Gjærum, R. G. & Blix, H. S. (2022). Quality Assessment and Sustainability. A Case Study from Higher Arts Education in Norway. In Skjerven, A. & Fordham, M. (Eds.) Gender Matters: Sustainability in a Cultural Perspective. Routledge.
Onsrud, S. V., Vestad, I. L. & Blix, H. S. (Eds.) (2021). Gender Issues in Scandinavian Music Education: From Stereotypes to Multiple Possibilities. Routledge.
Blix, H. S., Onsrud, S. V. & Vestad, I. L. (2021). Introduction: Envisioning gender diversity for music education. In Onsrud, S. V., Vestad, I. L. & Blix, H. S. (Red..). Gender Issues in Scandinavian Music Education: From Stereotypes to Multiple Possibilities. Routledge.
Blix, H. S. & Ellefsen, S. W. (2021). On breaking the “citational chains of gender normativity” in Norwegian art and music schools. In Onsrud, S. V., Vestad, I. L. & Blix, H. S. (Red.). Gender Issues in Scandinavian Music Education: From Stereotypes to Multiple Possibilities. Routledge.
Mittner, L. & Blix, H. S. (2021). Career paths in higher music education: Challenges for gender equality in the arts. In Onsrud, S. V., Vestad, I. L. & Blix, H. S. (Red.). Gender Issues in Scandinavian Music Education: From Stereotypes to Multiple Possibilities. Routledge.
Blix, H. S., & Waade, R. A. (2019). Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen. Journal for Research in Arts and Sports Education, 3(1). https://doi.org/10.23865/jased.v3.1351
Blix, H. S., Mittner, L., & Gjærum, R. G. (2019). I kjønneste orden?. Nordic Journal of Art and Research, 8(1). https://doi.org/10.7577/information.v8i1.2853
Blix, H. S. (2018). Lærebokas makt: En studie av lærebøker for instrumentalelever. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(2). https://doi.org/10.23865/jased.v2.920
Tollefsen, M. M., & Blix, H. S. (2018). Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(2). https://doi.org/10.23865/jased.v2.918
Blix, H. S., Strobelt, M., & Eriksen, A. (2018). Skapende og tenkende – kritisk kunstpedagogikk i Freires fotspor. Journal for Research in Arts and Sports Education, 2(2). https://doi.org/10.23865/jased.v2.929
Blix, H. S. & Mittner, L. (2018). Balansekunst i utøvende musikkutdanning. Tidsskrift for kjønnsforskning 1/2018.
Blix, H. S. (2016). Young Instrumentalists’ Music Literacy Acquisition. Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok 2015 Vol 16, 121-138.
Blix, H. S. & Davidsen G. (2015). Divergent voices – Different dialogues in the artistic research project Wikiphonium. Journal for Artistic Research Issue 8
Blix, H. S. (2013). Learning strategies in ear training. I Reitan, I. E., Bergby, A. K., Jakhelln, V., Shetelig, G. Og Øye, I. F. (red.) Aural Perspectives. On Musical Learning and Practice in Higher Music Education. Oslo: NMH-Publikasjoner 2013:10, 97-115.
Isaksen, B. & Blix, H. S. (2013). Det musikkpedagogiske prosjektet Takt & Tone som praksisfellesskap. Forskningsrapport (19 sider). Munin (fagfellevurdert gjennom dosentopprykk)
Blix, H. S. (2012). Gryende musikkliteracy. Unge instrumentalelevers tilegnelse av musikkliteracy i et sosiokognitvt perspektiv(Doktoravhandling. Norges musikkhøgskole). NMH-publikasjoner.
Blix, H. S. (2009): Det store skillet? Om skriftlighetens betydning for kognitiv bevissthet i musikalsk læring. I Nielsen, F. V., Holgersen, S. E. & Nielsen, S. G. (red.) Nordisk musikkpedagogisk forskning. Årbok Vol 11 (s. 69-91). NMH-publikasjoner.
Blix, H. S. (2006): Man vet aldri helt sikkert hva som surrer rundt i hodet på sine elever – Musikk, mesterlære og refleksjon. I Brekke, M. & Tiller, T. (red.) Samklang. Nye utfordringer i helsefaglig utdanning og yrke. (s. 174–192). Høyskoleforlaget.
Blix, H. S. (2004): Notelesing, hva slags lesing er det? Didaktiske betraktninger rundt hørelærefaget – sett i lys av språkopplæringsteorier. (bok, 77 pp.) Eureka Forlag.
Vitenskapelige publikasjoner uten fagfellevurdering
Blix, H. S. Og Isaksen, B. (2022). Studentaktiv læring i musikkutdanning – en kartlegging av kunnskapsgrunnlaget. I M. M. Tollefsen & C. Thingelstad, MUSEd. Studentaktiv læring i musikkutdanning. UiT Norges arktiske universitet, Musikkonservatoriet.
Kreisher, M. Blix, H. S. & Solheim-Nilsen, J. (2022). Teori og praksis i instrumentalpedagogisk utdanning. I M. M. Tollefsen & C. Thingelstad, MUSEd. Studentaktiv læring i musikkutdanning. (s. 88–99), UiT Norges arktiske universitet, Musikkonservatoriet.
Blix, H. S. (2022). MUSEd-prosjektet, introduksjon. I M. M. Tollefsen & C. Thingelstad, MUSEd. Studentaktiv læring i musikkutdanning. UiT Norges arktiske universitet, Musikkonservatoriet.
Solset, B. N. & Blix, H. S. (2018). Karin Rehnqvists komposisjon Solsången – refleksjoner rundt en kunstnerisk prosess. (intervju-artikkel). Podium Live (1)1 https://septentrio.uit.no/index.php/SapReps/article/view/4850?fbclid=IwAR0vz_6rM-3YxyZ1SIGz5RKqRP_7D35oQ3vj6svBrVdXU3_lDPt1tDyrKMY
Blix, H. S. & Mittner, L. (2018). Kjønn og skjønn i kunstfagene – et balanseprosjekt. Forskningsrapport, Forskningsrådet/Munin.
Blix, H. S. (2006): Hva slags forståelse behøver en noteleser?” Tromsø: Eureka Digital 12.
Lærebøker/kapitler i lærebøker
Haugseth, B. A. & Blix, H. S. (2009). «Øre – Høre – Gjøre.» I Isaksen, B. (red.) Musikk med leik, leik med musikk (s. 114-131). Oslo: Universitetsforlaget.
Blix, H. S. & Bergby, A. K. (red.) (2007/2016). Øre for musikk. Unipub/NMH-publikasjoner 2016:3.
Blix, H. S. & Bergby, A. K. (Red.) (2007/2016). Hørelærefaget før og nå. I Blix, H. S. & Bergby, A. K (red.), Øre for musikk. Unipub/NMH-publikasjoner 2016:3 (s. 17–25)
Blix, H. S. & Bergby, A. K. (2007/2016). Generelle didaktiske betraktninger. I Blix, H. S. & Bergby, A. K (red.), Øre for musikk. Unipub/NMH-publikasjoner 2016:3 (s. 55–73)
Blix, H. S. (2007/2016). Om å lese noter. I Blix, H. S. & Bergby, A. K (red.), Øre for musikk. Unipub/NMH-publikasjoner 2016:3 (s. 76–90)
Bergby, A. K. & Blix, H. S. (2007/2016). Undervisningsfaget hørelære. I Blix, H. S. & Bergby, A. K (red.), Øre for musikk. Unipub/NMH-publikasjoner 2016:3 (s. 27–53)